Skip to content

Nieuws van Anne

 

 

 

De magische bak

9C3712DE-1ED2-4E9F-B7F2-99E31197091A

“Je ziet dat je kind iets dwars zit, wist je maar wat” 

We zijn er allemaal mee bekend: Een huilbui, een driftbui, het stil in een hoekje wegduiken, alleen maar op de eigen kamer zitten, niet willen praten, überhaupt niets willen. We merken dat ons kind ergens mee zit, alleen we hebben geen idee hoe we erachter kunnen komen wat dat is zonder dat er bonje van komt. Jouw kind laat één ding duidelijk merken; jij bent NIET degene met wie hij/zij wil praten. 

MAAR, is dat echt zo?

Het gebeurt als vanzelf; zodra de handen het zand raken, wordt er verbinding gemaakt. Van buiten naar binnen. Het sensorisch systeem wordt geactiveerd. Onze zintuigen worden geprikkeld en gaan samenwerken. Dit is essentieel voor zelfregulatie. Veel kinderen die bij mij komen hebben het zo nodig om te kunnen reguleren. Daarom vinden ze het vaak zo heerlijk om in deze bak vol zand en materialen te werken. De bak die als vanzelf hun wereld weer gaat geven. 

Kinderen vinden het fijn om met materialen te werken. Dan wordt er tactiel en visueel waargenomen, wat voelen we en hoe voelt dat? En hoe ziet dit eruit? 

….Ze is nog maar net binnen en beweegt zich richting de ‘magische bak’. Ze begint met het felgroene zand te spelen. Ze vertelt over de dag en wordt zichtbaar rustig. Dit helpt haar letterlijk te landen, hier bij mij. Heerlijk vindt ze het om het zand te voelen en te zien wat er gebeurt bij verschillende handelingen van haar. Dan loopt ze naar de bakken met materialen. Ze weet precies dat te vinden wat ze nodig heeft. 

Deze bak spreekt tot de verbeelding, zet aan tot verbinden. Deze bak maakt dat kinderen gaan voelen. Op tactiel-niveau en op emotioneel niveau. Er wordt van alles aan materialen gepakt en in deze magische bak geplaatst. Ze maken als vanzelf connectie tussen wat zich buiten hen afspeelt en wat er binnenin hun leeft. Iedere keer is het weer zo wonderlijk om te aanschouwen welk tafereel er zich voor mijn neus ontvouwt. Daarom noem ik het ‘de magische bak’.

(Zie afbeelding onderaan). Ze zet zichzelf als Ziener (GevoelsVerkenner-methodiek) bovenop een toren. Zo kan ze alles goed overzien, dat vindt ze fijn. Als ze niet weet wat er gaat gebeuren raakt ze in paniek. De GevoelsVerkenner krijgt een plekje achter haar. Dit is haar broertje, hij vindt het ook wel fijn om te weten waar hij aan toe is. Iets minder dan dat zij dat nodig heeft, dus hij krijgt een lagere toren. Hij is ook wat stiller (staat hij daarom achter haar?) De Krachtzetter (geel) staat bij haar, onderaan de toren. Hij kan haar helpen als ze het toch even spannend vindt. Hij weet namelijk precies hoe hij zijn doel kan en wil bereiken, het is een echte doorzetter. Dat is wat ze dan nodig heeft. Thuis is dat vaak mama, die helpt haar als ze dingen spannend vindt en op school de juf. Pas nog had ze echt de Krachtzetter nodig toen ze haar boekpresentatie moest houden voor de klas. Dit was erg spannend. We hadden het er samen over gehad en gelukkig wist ze nu dat ze het als Ziener nodig had om te weten wat er ging komen. Dit heeft ze samen met mama aan de juf gevraagd. Dat hielp al heel veel. Vlak voordat ze moest presenteren voelde ze zich wel even de Waterlander (vooraan), ze overzag het even niet meer. In haar wereld heeft de Waterlander ook een steiger gekregen zodat hij zich altijd kan vasthouden en er zelfs op kan klimmen. Dan verzuipt hij nooit. Tussendoor loopt een pad van diamanten, in allemaal mooie kleuren. Dat pad is er constant en daar mag en kan ze altijd op lopen. Dan komt ze waar ze wil komen, dit pad wijst haar de weg.

Dit is zomaar een greep uit een prachtige sessie met een meisje uit groep 5. Fantastisch toch hoe ze op deze manier heeft kunnen vertellen wat haar dwars zit en hoe ze de dingen ervaart. En hoe ze zichzelf handvatten geeft om te kunnen ‘overleven’.

Ze komt zichtbaar tot rust. Het voelen en het zien werken goed samen op dit moment, hierdoor lukt het haar om bij zichzelf naar binnen te gaan. Te verwoorden wat er speelt bij haar, van binnen, in haar hoofd en hart.

Wat zomaar ‘leuk’ neergezet lijkt, blijkt een wereld van gevoelens en verhalen in zich te hebben

Wanneer kinderen hun wereld vullen met alles wat ze pakken, lijkt dit gewoon een leuke en fijne bezigheid. Niets blijkt minder waar te zijn. Alles wat ze pakken en plaatsen is onbewust de bedoeling (zoals bijvoorbeeld het broertje wat op een lagere toren achter het meisje wordt geplaatst). Als ik er dan naar vraag blijkt hier zo’n wezenlijk verhaal van waarde achter te zitten, hun eigen verhaal. Dit helpt ze om te duiden wat hun bezighoudt en het zorgt voor bewustwording. Eerst bij henzelf, samen met mij en vervolgens bij hun ouders. Hoe mooi!

Ons kind wil ons wel degelijk duidelijk maken wat hem of haar dwarszit, ze weten alleen vaak niet hoe. Dan lopen ze er maar voor weg, dat is op dat moment het meest makkelijk en toegankelijk. Aangezien datgene wat hun dwarszit nog steeds aanwezig is, zullen ze dat (onbewust) uiten in gedrag. Het stapelt zich op, een goede bodem voor frustratie en boosheid. Geregeld zijn ze bang voor afwijzing, straf of boosheid. Ze zijn bang dat hun gevoel er niet mag zijn, dat ze het fout hebben aangepakt of dat ze zich aanstellen. Als ze dan ook nog ‘moeten’ praten over iets wat ze lastig vinden en waarvan ze echt niet weten hoe ze dat moeten uitleggen, misschien weten ze amper waar ze eigenlijk mee zitten, dan blokkeert de boel. Het is dus geen onwil, meer onkunde. 

Het kan dan helpend zijn om iets met je kind te gaan doen. Denk bijvoorbeeld aan tekenen, kleien, bouwen met blokken of lego en poppetjes. Kies iets uit wat bij je kind past. Ga dit samen doen en neem vooral een luisterende en geïnteresseerde rol aan. Op dat moment ben je er echt voor je kind (en ben je even niet correct aan het corrigeren, dat mag op dit moment niet. Komt later weer). Je zult versteld staan wat je kind tijdens het doen allemaal vertelt. 

Voordat ze weggaat, laat ze trots haar wereld zien aan haar moeder en broertje. Haar gedachtespinsels, gevoelens en behoeften zichtbaar in een magische bak.


Herken je iets in bovenstaand verhaal bij jouw kind en wil je meer weten over mijn werkwijze? Of over de prachtige methodiek GevoelsVerkenner van Greetje Welten? Neem dan gerust contact met me op.

 

IMG_0920
Bericht typen
Chat met Anne
Hallo,
Leuk als je een berichtje wilt sturen. Waar kan ik je mee helpen?
Lieve groetjes Anne.
Blog: De magische bak

Anne’s Groeilaantje
Weegbree 6
2771 LH Boskoop
T 06 43 23 71 91

Algemene voorwaarden
Privacyverklaring
Klachtenreglement

© 2024 Anne’s Groeilaantje
Ontwikkeld door Zaal Design met illustraties van Annemarie Rothfusz

* Overal waar een hij-vorm staat wordt ook zij-vorm bedoeld en overal waar ouder staat wordt ook verzorger bedoeld.