’Het is onmogelijk’, zei trots.
‘Het is riskant’, zei ervaring.
‘Het is zinloos’, zei rede.
‘Probeer het’, fluisterde het hart.”
Werken in het onderwijs is een fantastisch mooie job. Jij kunt en wilt van betekenis zijn voor al die mooie jonge mensen (en hun ouders) en voor jouw team. Vol goede moed ben je van start gegaan en zeker met alle goede wil. Je weet wat je wil en gaat ervoor…..en dan loopt het toch allemaal anders.
Herken je dit?
> Frustraties kunnen hoog oplopen, het loopt niet zoals je wil met die klas of met die leerling. Het gaat niet goed met jouw leerling, je ziet hem worstelen, vastlopen en steeds verder afglijden. Je voelt een grote verantwoordelijkheid. Je hebt al van alles geprobeerd, overleg gehad met jouw team en ouders. De gesprekken met ouders lopen misschien inmiddels moeizaam. Eigenlijk merk je dat je handelingsverlegen aan het worden bent. Je wil heel graag helpen maar weet niet meer zo goed hoe. Dat frustreert en maakt onrustig en ontevreden.
> De concentratie is ver te zoeken. Deze leerling is continue afgeleid, leidt anderen af en lijkt maar niet stil te kunnen blijven zitten. Zijn werk is slordig en zijn handschrift vrijwel onleesbaar. Geregeld krijg je een grote mond als je hem corrigeert. Om wanhopig van te worden.
> Wat je ook probeert en uitlegt, deze leerling lijkt het maar niet op te kunnen pakken. Zijn tempo is (te) laag en hij lijkt geregeld weg te dromen in zijn eigen wereld. Dan bereik je hem helemaal niet meer. Hoort hij überhaupt wel iets van wat je vertelt en uitlegt? Hoe kan dat toch, er zit veel meer in dan dat er uitkomt.
> De groepsdynamiek in deze klas is niet zoals je voor ogen hebt. Het lukt niet om van jouw groep een veilige groep te maken. Er wordt continue op elkaar gereageerd. Er speelt zoveel bij de leerlingen individueel, er is zoveel aan de hand, hoe kun je daar ooit een stabiele groep van maken?
> De verwachtingen van de ouders zijn behoorlijk. Je voelt de druk. Problemen dienen opgelost te worden op school. Er zijn spanningen over en weer en luisteren naar elkaar wordt steeds meer een uitdaging. Terwijl jullie allebei hetzelfde doel voor ogen hebben.
Je doet zo je best en merkt nu dat je wel wat extra hulp zou kunnen gebruiken zodat je goed voor je leerling én voor jezelf kunt zorgen.
Wacht niet langer, kom in actie!
- Zou je willen dat jouw leerling tevreden in jouw klas zit?
- Dat hij begrip krijgt voor zijn emoties en gevoelens en deze kan plaatsen evenals die van de ander?
- Dat er in je klas ruimte komt voor ontspannenheid, concentratie, orde en een veilige sfeer?
- Dat jouw leerling meer zelfvertrouwen krijgt, zich comfortabel gaat voelen om nieuwe dingen te proberen, uitdagingen aan durft te gaan en zijn talenten verder wil en kan ontwikkelen?
- Dat hij ontdekt hoe hij het beste leert en dit ook toe kan passen zodat het wél lukt?
- Zou je willen dat hij weer met plezier naar school gaat?
- Wil jij erachter komen wat jij kunt doen om van jouw groep een fijne en stabiele groep te maken?
- Wil je inzicht krijgen in waar het gedrag van jouw leerlingen vandaan komt?
- Wil je openheid en verbinding in jouw groep creëren?
- Wil jij leren hoe het óók anders kan, zodat jouw leerlingen zich beter kunnen concentreren en tot actief werken komen?
- Wil jij nog meer tools om leerproblemen en gedragsproblemen voor te blijven?
Dan is Anne’s Groeilaantje dé plek om aan jouw hulpvraag gehoor te geven, zodat we samen op weg kunnen gaan naar ruimte voor groei voor jou en jouw leerling. Anne’s Groeilaantje kan ook een belangrijke rol spelen in het contact tussen school en ouders omwille van het goed ontwikkelen en functioneren van het kind. Lees snel verder en bekijk het mooie aanbod onderaan de pagina.
“Ik heb de kennismaking met het verhaal van kernvisie als zeer positief ervaren. Veel herkenning gehoord. Annemarie bracht het op een afwisselende en beeldende wijze met ontzettend veel enthousiasme. Als leerkracht ploppen er zo een heel aantal kinderen op. Mijn brein gaat dan meteen aan de slag met het vervolg. En nu?! Hoe gaan we het onderwijs ook voor de rechts georiënteerde kinderen behapbaar maken?
Het geeft mij weer extra motivatie om deze groep niet te vergeten en kritisch naar mijn eigen onderwijs te kijken.
Want het is een te mooie en gave groep kinderen vol talenten die niet ten val gebracht mogen worden door ons huidige onderwijs❤️.”
“Ik had er zin in, was nieuwsgierig naar wat je wilde delen. Na een warm welkom en een lekker plekje in de zon in de kas, begon deze inspirerende middag. Je vertelde over de linker- en rechterhersenhelft. Je maakte hierbij gebruik van een prachtige tekening die je zelf gemaakt had. Het vertellen wissel je af met activiteiten en werkvormen.
Tijdens de workshop ben je heerlijk jezelf; open, eerlijk, toegankelijk en vol enthousiasme. Wat gaaf om jou zo in je element te zien! Inspirerend en soms ook wat jaloersmakend. Je spreekt vol passie en weet goed wat je over wilt brengen.
Ik hoor om mij heen veel positieve geluiden over het werk wat jij met de kinderen doet. Volgens mij mag je daar heel trots op zijn!”
“In alles zit wel een barst of imperfectie. Zo komt het licht binnen.”
Leonard Cohen
Vanuit een zeer fijne ruimte, de Zorgkas: waar van alles te doen is, waar beestjes rondlopen, waar we de keuken en de moestuin in kunnen”, kan ik de zorg bieden die ik voor ogen heb. Ik ga samen met de leerlingen spelenderwijs, actief, creatief en beeldend aan de slag en we gaan kennismaken met onze binnenwereld en onze talenten. We leren wat onze beste manier van leren is en hoe we alles van wat er zich in onze binnenwereld afspeelt kunnen herkennen en erkennen. Leerlingen komen hier heel graag, ze voelen zich gehoord en gezien. Mijn wens is om deze zorg zo snel als mogelijk te bieden om verergering van klachten voor te blijven.
Dit is ook waarom ik zeer waardevolle trainingen heb ontwikkeld om zo bijvoorbeeld doormiddel van groepsopstellingen zichtbaar te maken van wat er zich allemaal afspeelt in jouw klas. Of om jou als professional te leren hoe je gemakkelijk en op een fijne en veilige manier met elkaar de binnenwereld in kan duiken wat positief bijdraagt een een veilige groep. Misschien wil je ontdekken hoe je die leerlingen kunt begeleiden die anders lijken te denken en te leren?
Iedere leerling en iedere professional is welkom!
Trainingen voor professionals kunnen zowel in de Zorgkas plaatsvinden als op locatie. Dat gaat in overleg.
Groeitraject
Een traject van ongeveer een half jaar.
Club Groeilaantje
“Van onmacht naar kracht”
Begeleiding in groepsverband. Kortdurend traject van 7 inspiratie-dagdelen.
Focus ligt op het sociaal-emotionele stuk en/of op het ánders leren vanuit talent.
Groei-Training
Training voor professionals op maat.
– Op gebied van ánders leren
– Op gebied van groepsdynamiek
Dit is mijn basisaanbod. Naast dat ik intensief met kind en ouder samenwerk is geregeld contact met school inbegrepen. Zorg bij Anne’s Groeilaantje is altijd op maat, in overleg is er veel mogelijk.
Neem gerust contact met me op voor een persoonlijk gesprek en advies zodat we samen kunnen kijken wat passend is. Wanneer je het contactformulier invult hoor je zo spoedig mogelijk van me.